Klachten- en geschillenprocedure

Klachten- en geschillenprocedure

Bij Marieke Massagepraktijk is ingeschreven bij het TCZ/RBCZ register waar het tuchtrecht geregeld is. In het geval van een klacht, gelden de volgende stappen:

  • Voordat contact opgenomen wordt met de klachtenfunctionaris, is het belangrijk dat de klacht of onvrede met de therapeut zelf besproken wordt. In een open gesprek kan er vaak al veel opgelost worden en kan ook duidelijk worden of de klacht of onvrede is ontstaan door een misverstand of miscommunicatie. Het is ook mogelijk om de situatie eerst schriftelijk aan te dragen bij de therapeut en hier vervolgens over in gesprek te gaan. Een open, onbevooroordeeld gesprek gebaseerd op wederzijds respect en met de intentie elkaar echt te horen is meestal genoeg om onvrede, een klacht, een misverstand of miscommunicatie uit de wereld te helpen. 
  • Als een gesprek niet het gewenste resultaat blijkt te hebben, kan er contact opgenomen worden met de klachtenfunctionaris. Samen wordt gekeken hoe de klacht of onvrede het best verwoord kan worden, welke oplossing(en) het best passen en wordt gekeken welke mogelijkheden er zijn om gehoor te vinden voor de klacht. De klachtenfunctionaris rekent geen kosten en is een onafhankelijke partij. Een klacht wordt doorgaans binnen vier tot zes weken afgehandeld.
  • Als bovenstaande afhandeling met de klachtenfunctionaris niet tot het gewenste resultaat heeft geleid, is er nog de mogelijkheid van een geschillencommissie. Deze commissie is onafhankelijk van alle partijen en gespecialiseerd in de complementaire zorg. Een uitspraak van de geschillencommissie over de klacht of het geschil is bindend voor zowel de indiener van de klacht als de therapeut. Het indienen van een geschil bij de geschillencommissie kost €52,50 en dit bedrag wordt teruggestort naar de indiener van de klacht als deze in het gelijk wordt gesteld. Binnen zes maanden wordt er over een geschil uitspraak gedaan. De klachtenfunctionaris kan ondersteuning bieden als dit traject moet worden opgestart.
  • De praktijk is hiervoor aangesloten bij Quasir. Daarnaast is de praktijk aangesloten bij een door de overheid erkende geschilleninstantie, Stichting Zorggeschil, en valt onder de onafhankelijke tuchtrechtspraak van het RBCZ. 

In het geval van een klacht of bij onvrede, volg dan deze link voor meer informatie en de te volgen stappen:

https://vbag.nl/consument/klachten-en-geschillen/
Share by: